Fedtstof til huden

Når du skal vælge fedtstof som tilskud til din daglige kost, er det vigtigt, at du vælger rigtigt. Din krop er afhængig af fedtstoffer for bla. at kunne tilbyde et brugbart og sundt signalværdi til nye celler og nedsætte dannelsen af betændelse i huden. Brug derfor 5 min. på at sætte dig ind i fedtstofferne, som findes på markedet og vælg rigtigt fremadrettet. 

Fedtstoffer til huden

Vil du bestå af sunde eller dårlige celler?

Vidste du, at vores cellers sundhed har meget stor betydning for vores egen generelle sundhed og meget stor betydning for din hud.

Cellemenbran er faktisk en chef - og du bestemmer selv, hvor dygtig hun skal være.

For at en chef skal kunne kommunikere ordentligt ud, skal hun bygges op af god information fra topledelsen. 

Cellens dobbeltmembran består af fedt. Det er meget vigtigt for cellens modstandsdygtighed, at membranen består af den rigtige type fedt, nemlig fedtstoffer af høj kvalitet, for at den kan klare sin specifikke arbejdsopgave i ect. hudvævet.

Cellen bruger cellemembranen til at sende signaler til de andre celler (en arbejdsgiver). Hvis du spiser dårlige fedtstoffer igennem kosten, bliver signalet dårligt, og cellerne (de ansatte) gør arbejdet forkert, fordi signalværdien (kommunikationen) var forkert.

Altså .... Vores cellemembran indeholder de olier, du spiser, og du er dybt afhængig af kvaliteten af den signalværdi, dine celler giver til kroppen.

For din hud har det stor betydning for produktionen af gode celler.

Omega 3-6-9 eller ...... ?

I cellemembranerne omdannes alle fedtsyrerne til hormonlignende signalstoffer. Disse har stor indflydelse på, om vi rammes af inflammation, om vores blodkar trækker sig sammen, og om blodpladerne klumper sig sammen og bliver til blodpropper. Kroppen kan ikke danne ubegrænset mængde af signalstoffer. Derfor konkurerer Omega 3 og Omega 6 om at blive omdannet til et signalstof.

Spiser du for meget Omega 6, som er planteolier, er det desværre overvejende dem, som lægger beslag på enzymerne i stofskiftet. Dermed dannes der mange flere signalstoffer fra Omega 6 end fra Omega 3. 

Problemet er bare, at Omega 3 er langt bedre til at dæmpe inflammationer i kroppen og dermed i huden end Omega 6.

Du må ikke stoppe med at spise Omega 6 – det handler bare om den rette indtagelse i forholdet mellem de to - rette indtagelse er 4:1. Hos mange ligger den  på 15:1

Omega 6 kan give hudproblemer

Dette høje forhold mellem Omega-6 og Omega 3-fedtsyrer i vores moderne kost spiller sandsynligvis en rolle i udbredelsen af inflammatoriske hudsygdomme såsom

Sørg derfor, hvis du lider af disse, for at få bragt forholdet i balance.


     KONSULTATION    

Information i bøger om kost og på YouTube

Jeg finder meget gerne inspiration til sunde opskrifter/ny viden om antiinflammatoisk mad hos bloggere i ind- og udland.

Men husk, at det nye sort ikke altid ER det nye sort, men ofte et reklamestunt. 

Og ligeledes dårlig omtale om f.eks. kokosolie, som blot handler om at få følgere.

Rigtig ærgeligt - men du får her en liste om dem, jeg foretrækker 


Martin Kreutzer & Simon Weisdorf       

En rigtig god bog, " Velsmurt", som jeg selv lever efter.

Få styr på fedtsyrerne

Dårlige Omega 6 fedtsyrer

Billige vegetabilske planteolier  som soja-, majs- eller vindruekerneolie.

Hold øje med de skjulte Omega 6-kilder og spis i fornuftig mængde. Du finder Omega 6 her :

Ovnkartofler, nudelsupper, tærter, slik, mayonaiseprodukter, købedressinger, tun i olie, chips, kødkvæg, som ikke er fra friland, ristede løg, fastfood, kager, kiks og brød, færdigretter, pålægssalater, tortillas, dejblandinger, frugtpålæg, opdrættet fisk, bouillonterninger, pulversupper m.v.


Gode Omega 6

HUSK Omega 6 fedtsyrer er også vigtige - du må bare ikke indtage for meget af dem.

Du kan prøve at undgå dem i forbearbejdet kost og i stedet indtage dem gennem kosttilskud.

Kæmpe natlysolie og hjulkroneolie, som er rige på GLA, kan du indtage i enten flydende form eller kapselform.

Købes i helsekostbutikker




For meget Omega 6

For meget Omega 6 kan give hudproblemer og skabe unødvendige inflammationer i kroppen.

Skab en balance.


Mangel på Omega 6 kan også give hudproblemer

Mangel på linolsyre Omega 6 kan føre til:


  • eksem,
  • hårtab,
  • større modtagelighed for infektion
  • dårlig sårheling


Omega 3 finder du i:

Hørfrø – Husk at det skal være knuste hørfrø, og de skal indtages inden for 15 min. Ellers får man ikke maks Omega 3-udbyttet. Man kan evt. knuse dem i en kaffekværner i maks. 20 sek.

Spinat og avocado, valnødder, rapsolie, valnøddeolie, hampefrø plus især i fede fisk som makrel, sild og laks samt i skaldyr.

Koncentreret fiskeolie som den, man køber i kapsler, er den bedste kilde til Omega 3-fedtsyrer, fordi kapslerne har det højeste indhold af Omega 3-fedtsyrer i procent af det totale fedtindhold.

Rosacea og fedtstoffer

Lider du af rosacea, er det vigtigt, at du spiser lecithin. 

Lecitin finder du i kapselform.

Denne olie, som sørger for at holde væsken inden i cellen, så den ikke siver ud og giver forstørrelser i vævet, som man ser det med rosacea på næsen.

Overgangsalder

Læge Søs Wollesen ( yderst interessant af følge på facebook og til foredrag ) svarede, til mit spørgsmål omkring hvilken olie overgangsalderen krævede,
 " Krill - olierne " som er de bitte små skaldyr.

Kontaktinformation

Marianne Bisgaard

Telefon (+45) 60 24 27 11 

E-mail info@mbisgaard.dk

Kalkbrænderivej 5

7100 Vejle

CVR-nr. 45203956 


Parkering : Stort parkeringshus 100 m fra klinikken



Indhold

Åbningstider

Mandag     09.00 - 17.30

Tirsdag      09.00 - 17.30

Onsdag      09.00 - 17.30

Torsdag     09.00 - 17.30

Fredag       09.00 - 17.00

Lørdag       Efter aftale

Søndag      LUKKET

Udvidede åbningstider

Efter aftale 07.00 - 20.00


Copyright © 2019 Marianne Bisgaard

Design og udvikling Acaao